Välkommen extra kretsstämma och nystart av Lilla Edets Naturskyddsförening

Hej naturvänner! Tack för att du är medlem i Naturskyddsföreningen! Du som är medlem i Lilla Edet bjuds in till extra kretsstämma söndag 17 september. Vi kör igång med en helt ny styrelse. Nu har ni möjlighet att bestämma vad Lilla Edets naturskyddsförening ska inrikta sig på!

Vi är ett par personer som tagit initiativet att starta upp föreningen igen, men vill gärna bli några fler! Lilla Edets Naturskyddsförening är en ideell miljöorganisation med 164 medlemmar och är en lokalförening inom Naturskyddsföreningen.

Vi skulle vilja starta kretsen igen med ett projekt som handlar om att restaurera ängsmark utmed Göta Älv. Målet är att restaurera dessa bortglömda fjärilsmarker för att återinföra så mycket som möjligt av den enorma biologisk mångfalden som har förlorats, och samtidigt ge möjligheten för människan att återigen vistas i denna magiska miljö. Vi berättar gärna mer om vår projektidé på årsmötet.

På aktuell hållbarhets kommun-miljö-ranking hamnar Lilla Edet på plats 218 av 290. Länk. 2022 antog Lilla Edet endast 6 av 20 klimatlöften. Länk. Kommunen ger sig själv endast 3/6 i betyg när det kommer till hållbarhetsarbete. Länk. Vill du påverka vad som sker i miljö och naturfrågor i kommunen? Vill du hjälpa oss att få Lilla Edet att klättra i miljörankingen?

Det finns flera sätt att engagera sig på och därmed flera olika uppdrag. Det är upp till var och en hur man engagerar sig, föreningens styrka är att den består av det som de aktiva medlemmarna vill att den ska bestå av.

Program för årsmötet (kommer att uppdateras):

Vi börjar med en kort inspirationsföreläsning om hur du kan engagera dig och vad du kan göra. Därpå följer fika, som vi förstås bjuder på, samt ett årsmöte av stor vikt för föreningens framtid.

Alla är välkomna, oavsett om du är medlem eller inte – inga förkunskaper krävs. Endast medlemmar har rösträtt under årsmötesförhandlingarna.

DATUM: 17 sept kl. 13:00

PLATS: Folkets Hus i Lilla Edet, Göteborgsvägen 61

Mer info?

Förslag till dagordning finns HÄR

Naturskyddsföreningens riksförenings stadgar finns HÄR

Programmet kommer uppdateras på vår hemsida och på vår Facebook sida inför mötet. https://lillaedet.naturskyddsforeningen.se/

Vill du veta mer?

Kontakta Sebastian Thisted på Kansli Väst: sebastian.thisted@naturskyddsforeningen.se eller på 0737 269519

Hoppas vi ses på årsmötet och tack återigen för att du är medlem!